Питання служителю: Питання стосовно родословної Христа
Питання: Здравствуйте Мф 1:13: от Зоровавеля родился Авиуд, от Авиуда Елиаким, от Елиакима Азор, Лк 3:27: Иоанана, Рисая, Зоровавеля, Салафиила, Нирия, почему Авиуд и Рисая в Ветхом Завете не упоминаются как родственники Иисуса?
Відповідь: Складаючи звіт про життя Ісуса, призначений спочатку для читачів Єврейського походження, Матвій починає, в типового для Іудейського стилю. З сімейного родоводу Ісуса, оскільки пришестя Месії — питання пророче, він показує, що Ісус з Назарету дійсно той , про Якого свідчили Мойсей та пророки. Зважаючи на те, що Месія мав бути насінням батька Єврейської нації Авраама (Бут. 22:18; Гал. 3:16), а також засновника царської лінії Давида (Іс. 9:6, 7; 11:1; Дії. 2:29, 30), Матвій наводить докази того, що Ісус є нащадком цих двох знаменитих чоловіків. В іншому випадку Його домагання на месіанство були б визнані недійсними, і подальші перевірки цього питання не могли бути зроблені (Езд. 2:62; Неєм. 7:64).
У той час, коли писав Матвій, мабуть, була можливість звірити цей родовід з доступними офіційними документами. Більшість її 2-12 ст. могла бути перевірена за даними Старого Завіту. Той факт, що наскільки нам відомо, ніхто з сучасників Матвія, включаючи також явних супротивників християнської віри, не заперечував вірності родоводу, є чудовим свідченням про її справжність.
Про вісім осіб, згаданих у родоводі від Авіуда до Матфана 13-15 ст. нічого більше не відомо, тому що жоден з них не згадується ніде в іншому місці. Цих 8 поколінь покривають період п’ять століть. Можливо, Матвій тут опустив деякі імена заради того, щоб третина родоводу відповідала першим двом частинам (див. Матвій 1:17; Їзд. 7:5). Факти, що: 1) Число наведених поколінь навряд чи відповідає тривалості часу 2) Лука для цього періоду наводить на 9 поколінь більше, ніж Матвій. 3) Матвій опустив чотири імені у другій частині Його родоводу (див. на 8, 11 ст.) принаймні є натяком на таку можливість.
Головні пункти розходження між двома переліками можуть бути перераховані як такі:
- Лука згадує 41 нащадка Давида, які були предками Ісуса; Матвій, 26 нащадків.
- За винятком Салатіїла, Зоровавеля та Йосипа, чоловіка Марії, два родовід зовсім відмінні, що стосується нащадків Давида.
- Два родоводу збігаються, що стосується Салатіїла та Зоровавеля, але Матвій ототожнює Салатіїла як сина Єхонії, Лука згадує про нього, як сина Нірієва.
Насамперед, ці відмінності, здається, складають велику розбіжність між переліками, даними Матвієм та Лукою. Проблема ще більше посилюється фактом, що нічого зовсім невідомо щодо 60-ти з 64-х осіб, наведених в обох переліках і відомості, що стосуються інших чотирьох, дуже обмежені. Ця відсутність відомостей призводить до того, що позитивне згладжування відмінностей між двома переліками практично неможливо. На щастя, однак, відомі давні юдейські звичаї і методи мислення і виразу достатні, щоб забезпечити цілком правдоподібне пояснення кожній відмінності і, таким чином, продемонструвати, що ці протиріччя можуть бути скоріше уявними, ніж реальними.
Як зазначено, Матвій згадав 26 поколінь, в середньому 37 років кожне в період від смерті Давида до Різдва Христа; Лука перерахував 41 покоління середнім числом 24 року кожне покоління. Відповідно до експериментальної хронології, прийнятої цим коментарем, Давид помер 971 р. до Р. Хр., а Христос народився 5 р. до Р. Хр. і, проміжок між цими подіями близько 966 років. Частково, можна вважати за велику різницю між 26 і 41 поколінням, якщо припустити, що кожен предок Ісуса, наведений у родоводі Луки, в середньому на 13 років молодший за свого спадкоємця, ніж наведений у родоводі Матвія. Якщо прийняти тільки цей принцип за основу, відмінність буде надто великою. Беручи до уваги факт, що Матвій безумовно опустив, принаймні, чотири генеалогічні покоління протягом цієї частини з 966 років, у чому можна переконатися, порівнюючи родоводи СЗ (Мт. 1:8, 11, 17), цілком можливо , що він міг опустити принаймні одинадцять із більш неясного періоду між Завітами. Можна також помітити, що середній проміжок часу в 24 роки між народженням людини та її спадкоємцем є набагато вірогіднішим, ніж 37 років. Цей факт, схильні підтвердити 37 поколінь, відзначених у Луки, і ймовірно в родоводі Матвія лише тому залишилося 24 покоління, що близько 15 імен зі свого списку він, ймовірно, опустив навмисне (Мт. 1:8,11,17).
За винятком Салатіїла, Зоровавеля та Йосипа, чоловіка Марії, родовідні переліки, дані Матвієм і Лукою, очевидно, простежують походження Ісуса від Давида по двох зовсім різних лініях нащадків. Від Давида до полону, Матвій йде по напрямній лінії царської сім’ї, і ми впевнені, що такий курс є істинним при перерахуванні від полону і далі (Мт. 1:17). Лука, очевидно, слідує не по прямій лінії царського наслідування, але її гілки назад до Натана, іншого сина Давида від Вірсавії (1 Пар. 3:5; Лук. 3:31). У зв’язку з шлюбами в межах кордонів царського прізвища легко пояснити факт, що походження Христа можна простежити назад до Давида по двох абсолютно різних родовідних лініях.
Питання підготовив: Дмитро Войтович, бакалаврант богослов’я