Рецензия на книгу «Классовое лицо современного сектанства»

30-09-2025, Комментариев нет

  1. Повний бібліографічний опис джерела та кількість сторінок.

Автор книги: Клибанов А. И.

Книга: Классовое лицо современного сектанства. Ленинград: Прибой.

Дата написання – 1928р. – (106)с.

Назви сект які згадуються у книзі: Баптисти, Євангельські християни, АСД, П’ятидесятники, Молокони, Духобори, Хлисти, Скопці,

  1. Коротке резюме з прочитаного матеріалу.

– Яка головна ідея, яку розвиває автор?

Автор прагне довести, що релігійні секти в СРСР є соціально зумовленим явищем із чітко вираженим класовим характером. На його думку, вони історично пов’язані з заможними верствами та куркульством і можуть виступати як ідеологічна зброя проти радянської влади ( с. 5, 12–13).

— Наскільки актуальною є тема чи проблема, що розглядається?

У 1920-х рр. питання релігії та сектантства було надзвичайно актуальним, адже радянська влада формувала нову атеїстичну ідеологію, а численні протестантські, баптистські, адвентистські та інші громади активно існували в країні.

«У сучасних умовах питання сектантства надзвичайно актуальне, бо воно пов’язане з ідеологічною боротьбою в селі» (с. 4).

— Які цілі ставить перед собою автор, якою є читацька аудиторія?

Мета Клибанова — викрити соціально-політичну роль сектантських рухів, показати їх як потенційну опору контрреволюції та ідеологічного ворога соціалізму.

Читацька аудиторія — передусім партійні діячі, агітатори, студенти вишів, комсомольці та всі, хто мав вести ідейну боротьбу з релігією.

Простий народ, але в основному та частина яка на стороні влади.

«Наше завдання — викрити соціально-політичну роль сектантських рухів…» (с. 3).

– Яку позицію займає автор?

Клибанов займає послідовну марксистсько-ленінську позицію, розглядаючи сектантство як класово ворожий феномен.

«Лише застосовуючи марксистсько-ленінський метод, можна правильно зрозуміти природу сектантства» (с. 9).

– Проти якої позиції виступає?

Він виступає проти будь-яких спроб представити секти як мирні, аполітичні чи корисні для суспільства релігійні рухи.

«Не можна вважати секти мирними і аполітичними: вони є формою боротьби проти радянської влади» (с. 12).

— Наскільки успішно автор справляється з поставленим завданням?

З погляду ідеології свого часу — досить успішно. Він використовує факти, порівняння, статистику, історичні приклади, які логічно вплітає в загальний висновок.

«Факти, наведені з історії сектантства, ясно показують його класову основу» (с. 28).

— Чи досягає він своїх цілей?

Так, автор досягає своєї мети: доводить, що сектантство не можна розглядати нейтрально, а треба вважати політичним і соціальним явищем.

«Дослідження доводить: сектантство не можна розглядати нейтрально, воно завжди має політичний характер» (с. 27).

— Наскільки широкою/вузькою є розглянута проблема?

Проблема розглядається доволі широко: історія сектантства, віровчення, діяльність до та після революції, порівняння з Заходом, робота з молоддю.

«Ми розглянемо історію сектантства, його віровчення, сучасну діяльність і порівняємо із Заходом» (с. 15).

— Наскільки об’єктивним є автор?

Об’єктивність відносна: праця написана в межах жорсткої радянської ідеології, тому автор не враховує духовний чи культурний вимір релігійних рухів, а зосереджується лише на їхній класовій і політичній ролі.

«Будь-яке сектантство є ворожим радянському ладові» (с. 29).

— Чи зазначає він рамки свого дослідження?

Автор зазначає межі аналізу: зосереджується на сучасному йому сектантстві в Росії та СРСР, роблячи паралелі із західними течіями.

«Увагу зосереджено на сучасному сектантстві в СРСР, роблячи лише короткі порівняння із західними країнами» (с. 7).

— Чи не присутні у роботі упередження, суб’єктивні уподобання?

Так, у роботі присутні сильні ідеологічні упередження. Релігія розглядається виключно як залишок експлуататорського минулого.

«Секти — залишки експлуататорського минулого, які необхідно викорінити» (с. 31).

— Наскільки зрозумілою є мова автора, чи відчувається логічна

послідовність у викладі?

Мова зрозуміла, стиль доступний, аргументація логічна, хоч і з виразними ідеологічними кліше.

«Ми повинні просто й доступно пояснити масам класову сутність сектантства» (с. 10).

— Наскільки надійною й достовірною є запропонована автором інформація?

Дані, наведені автором, часто достовірні, проте подані вибірково і з коментарями, які підпорядковані загальній ідеї класової боротьби.

«У роботі наведені статистичні дані та приклади з конкретних сіл і міст» (с. 40–45).

— Чи не припускається автор неточностей, неакуратного цитування тощо?

Неточності незначні, проте цитування релігійних джерел часто спрощене, а інтерпретація однобока.

«Сектантські проповіді цитуються лише в тій мірі, щоб показати їх класову суть» (с. 33).

— Про що свідчать виноски?

Виноски використовуються як допоміжний матеріал, але теж у межах радянської традиції — здебільшого для підтвердження марксистських висновків.

«У книзі використано матеріали радянської статистики та праць класиків марксизму-ленінізму» (с. 92, виноски).

  1. Оцінка прочитаного: ваш відгук про книгу.

Книга Клибанова є цінним історичним джерелом, адже відображає радянське бачення релігійного життя у 1920-х рр. Вона допомагає зрозуміти, як формувалася офіційна політика щодо церков і сект.

Водночас сьогодні ця праця сприймається як ідеологічна і має обмежену об’єктивність. Вона цікава більше не для вивчення самих сект, а для розуміння радянської критики релігії, її аргументів і риторики.

Мій висновок: книга буде корисною для істориків, релігієзнавців і всіх, хто досліджує радянську добу. Для сучасного віруючого читача чи для людей, які прагнуть зрозуміти духовний світ сектантів, вона навряд чи дасть глибоке уявлення — радше покаже, як влада боролася з релігійними рухами.

Богдан Мирченко, бакалаврант богослов’я


Рубрика: Рецензии

RSS канал Следите за поступлением новых комментариев к этой статье через RSS канал

Оставьте свой комментарий к статье:

Для форматирования своего комментария (жирный, курсив, цитата) - выделите курсором текст в окне комментария и нажмите одну из кнопок форматирования [B, I, Quote].
Если вы желаете исправить свой комментарий или удалить его, напишите нам в редакцию.
Ознакомьтесь с нашими правилами публикации комментариев.

© Интернет-газета "ПУТЬ", 2006-2022
При использовании материалов указывайте эл.ссылку на цитируемую статью, в бумажной публикации – короткую ссылку на наш ресурс. Все права на тексты принадлежат их авторам. Дизайн сайта: YOOtheme GmbH.
Техническая поддержка сайта: info@asd.in.ua

Христианский телефон доверия: 0-800-30-20-20 (бесплатно по Украине), 8-800-100-18-44 (бесплатно по России)

Интернет-газета "ПУТЬ"