Забезпечити право дітей вивчати правдиві світоглядні теорії

«Навіть за діючим Держстандартом освіти ми маємо повне право говорити на уроці про біблійну теорію створення світу — з прийняттям нового Держстандарту ці можливості значно розширяться» — висновок, якого дійшли учасники Круглого столу, що відбувся у Львові 17 лютого.

Організаторами Круглого столу «Впровадження змістів альтернативного світогляду в українську систему освіти» виступили Рух «За вибір світогляду!», Альянс християн-професіоналів, кафедра філософії УКУ, кафедра богослів’я УКУ та ЛОГО Товариство «Рух за життя».

Керівник руху «За вибір світогляду» Сергій Гула, доцент кафедри екології НЛТУУ Вікторія Оліферчук,  керівник руху «Праведність» Володимир Єрьоменко, викладач філософії УКУ Петро Гусак, директор західно-українського Центру креаціонізму Олександр Жук, доцент кафедри філософії ЛНУ ветмедицини та біотехнологій Олег Огірко, секретар інституту ґенези життя та всесвіту Станіслав Атанов та інші — розглянули питання впровадження в освітній процес креаціонізму у якості альтернативи монопольного викладання теорії еволюції.

З доповіддю відносно способів впровадження альтернативних змістів освіти в навчально-методичні матеріали та освітній процес на Львівщині як пілотний проект виступив голова комісії з питань освіти і науки ЛОР Юрій Підлісний. «Основний постулат — церква відділена від держави — говорить про те що церква не може втручатися у діяльність органів державної влади, так само і держава не має права втручатися у керування церквою. Наразі ми бачимо викривлення: цей постулат трактується як відділення церкви від суспільства взагалі. Але ж і церкву і державу складають одні й ті самі люди, тож таке різке розмежування призводить лише до роздвоєння свідомості людини, коли вона підсвідомо починає у церкві поводитися так, а поза церквою інакше. Це штучне розділення закріплюється неправильним трактуванням статі 35 Конституції України про відділеня школи від церкви: йшлося про очищення стосунків школи і церкви від вузькоконфесійності — наразі бачимо, що з шкільного життя вилучені загальнолюдські і загальнохристиянскі ціності. Очевидно, що глави церков не можуть втручатися у способи організації системи освіти — але і служителі, і прихожани церкви (батьки та вчителі)  мають наповнювати духовним сенсом освітній процес».

Пан Юрій поділився досвідом львів’ян відносно організації вивчення так званих «вилучених сторінок історії»: до кінця нинішнього навчального року для тисячі львівських шкіл планується надрукувати більше двох тисяч примірників плакатів, на котрих у стислій формі буде подана важлива інформація з історії України. Голова комісії з питань освіти і науки ЛОР запропонував таким самим чином вивчати креаціонізм. Для цього, за словами держслужбовця, з бюджету кожної області достатньо буде виділити близько 5000 гривень на друк та доставку комплектів плакатів у кожну школу — звичайно, за умови, що освітяни й науковці, розробивши разом проекти плакатів та узгодивши тексти, нададуть обласним відділам освіти готові макети для друку.

Павло Хобзей, проректор УКУ з науково-педагогічної роботи, відзначив, що український католицький університет, продовжуючи одвічні традиції духовних навчальних закладів, вже кілька років готує для загальноосвітніх шкіл викладачів з предметів духовного спрямування.

Секретар інституту ґенези життя та Всесвіту Станіслав Атанов докладно розповів про необхідність комплексного підходу та впровадження змісту альтернативного світогляду в українську систему освіти. Розповівши про багатий досвід роботи інституту в цій сфері, він продемонстрував вже видані підручники з креаціонізму та познайомив учасників круглого столу з планами видавничого відділу інституту. «На сьогодні вже виданно підручники з географії та біології, готуються до друку підручники з фізики, хімії, математики», —відзначив Станіслав і запросив присутніх на IV Міжнародну науково-практичну конференцію «Світоглядні основи та наукові докази Розумного задуму в ґенезі життя та Всествіту», яка відбудеться у Києві  5-7 квітня.

Авторським проектом програми з креаціонізму поділилася доцент кафедри екології НЛТУУ Вікторія Оліферчук, яка вже 15 років займається дослідженням цієї проблематики та викладає науковий креаціонізм в загальноосвітніх школах та технікумах. Вона розповіла про те, як насправді ставляться учні та їх батьки до креаціонізму: оскільки в Україні 80% громадян сповідують християнство, то природньо, що школа, яка нараховує 1000 учнів, має приблизно 3000 прихильників біблійної теорії походження світу та людини (800 учнів, приблизно 1600 їх батьків а також 80% педколлективу).

Колегу підтримала кандидат педагогічних наук Любов Шумра, яка більше 20 років викладає фізику, останнім часом — у Львівському техніко-економічному коледжі національного політехнічного університету. Пані Шумра з 2000 року є авторкою численних публікацій у газеті «Освіта» та інших відомчих ЗМІ; минулого року в Острозькій академії була видана її книжка «Відродження національної духовності засобами фізики та астрономії в школі». Кандидат педагогічних наук розповіла про те, з я ким захватом учні вивчають креаціонізм на уроках та під час занять гуртків, показала учнівські письмові та фотографічні роботи, поділилася мріями учнів про створення відеороликів.

З доповіддю «Питання походження людини та його наслідки для пошанування її життя і гідності», презентаціями власних проектів та здобутків виступив також Петро Гусак, викладач кафедри філософії УКУ. Він переконливо довів, що саме хибний погляд на походження людини став причиною негараздів сучасності. Крок за кроком, на конкретних прикладах він розкрив всю небезпеку перекручення «найголовнішої історії людства» — історії приходу людей в цей світ, ставлення до якої впливає на все подальше існування як конкретної людини, так і людства загалом.

Про досвід залучення громадських організацій до участі в Русі «За вибір світогляду» розповіла керівник БО «Храм» Ірина Дмитрів (Запоріжжя). Активісти «Храму» вже зібрали від вчителів, батьків, представників громадських організацій та просто небайдужих людей кілька тисяч листів-звернень до Міністра освіти й науки Дмитра Табачника з проханням запровадити в загальноосвітніх школах вивчення креаціонізму нарівні з еволюційною гіпотезою виникнення всесвіту. Безпосередньо працюючи з людьми і для людей, працівники цієї організації на власні очі бачать велике бажання наших співгромадян навчати дітей правдивій, цілісній картині світу, формувати їх особистість на міцних засадах християнського світогляду.

Доктор  філософії Олег Огірко надав наукове обґрунтування необхідності впровадження   альтернативного світогляду в навчанні з релігієзнавства, етики й естетики, психології й педагогіки у вищих навчальних закладах. Олег Кіндій, заступник завідувача кафедри богослов’я УКУ, докладно виклав богословський погляд на проблематику походження світу й людини. Представник альянсу християн-професіоналів Олександр Жук цікаво розповів про власний досвід благовістя за допомогою створеної ним пересувної виставки археологічних знахідок, а також поділився враженнями від викладання археології школярам. «Діти дуже відкриті до змістовної розмови, вони з захватом ставляться до побачених на власні очі археологічних підтверджень правдивості біблійного світогляду», — відзначив Олександр.

Підсумок обговоренням підвів керівник громадського руху «За вибір світогляду» Сергій Гула. Розповівши передісторію виникнення руху та про початок його діяльності, пан Гула представив стратегію подальших дій відносно реалізації проекту з впровадження альтернативного світогляду в український освітній процес. «Рух «За вибір світогляду» створений заради того, щоб об’єднати для досягнення спільної мети духовенство й освітян, науковців та політиків, журналістів та громадськість. Я бачу, як сьогодні Господь веде нас і об’єднує, як відбувається те, про що ще півроку тому ми навіть мріяти не могли — єднання представників різних верств населення довкола головної ідеї: повернення України до Бога через пізнання Його творіння. Наш рух — лише один з багатьох громадських ініціатив, які теж посуваються в цьому напрямку. Хочу застерегти лише від одного: щоб не було диктату якоїсь певної точки зору, коли хтось вимагає від всіх діяти лише так, і ніяк не інакше. Насправді ж кожен з нас є фахівцем у своїй справі, у чому ми мали можливість пересвідчитися сьогодні, під час цієї зустрічі, і цінність кожного саме й полягає у здатності робити ту частину загальної справи, яка входить до сфери його компетенції. Хто має доступ до парламенту й державних діячів — нехай вивчає їх думку і працює в комітетах; хто може спілкуватися з науковцями та досліджувати разом з ними наукові аспекти проблематики — нехай закликає їх брати участь у спільних дослідженнях… Освітяни мають можливість розробляти нові програми, брати участь у створенні нового Держстандарту освіти, над яким саме працюють у Міністерстві освіти й науки; журналісти — популяризувати спільні досягнення серед широких верств населення і докладно вивчати громадську думку. Досягнути мети можливо лише таким шляхом», — підкреслив керівник проекту.

На завершення розмови учасники Круглого столу обговорили розроблену робочою групою стратегію реалізації проекту, розподілили між собою обов’язки і конкретні завдання, спрямовані на досягнення мети. Один з пунктів затвердженої учасниками Круглого столу резолюції, яку планується направити Міністру освіти й науки Дмитру Табачнику, було викладено в такій редакції: «Забезпечити об’єктивне висвітлення в шкільних програмах і підручниках наявних теорій походження Всесвіту та людини, зокрема шляхом обов’язкового включення до них, поряд з теорією еволюції, наукової креаціоністської концепції походження світу» (повний текст резолюції див. у додатку). «Ми, вчителі-християни, науковці, релігійні та державні діячі, маємо розширити можливості отримання підростаючим поколінням повної, об’єктивної, точної, достовірної інформації з світоглядних питань», — дійшли висновку учасники цієї дуже плідної зустрічі у Львові — науковому й культурно-просвітницькому «серці» України.

Довідка.

Науковий креаціонізм – це світогляд, який визнає, що для виникнення та існування усіх змістовних форм у всесвіті, зокрема для виникнення життя і свідомості, необхідний Інтелект, який ці форми знає і здійснює. Науковий креаціонізм визнає достовірні дані природничих наук і спирається на них; при цьому він чинить спротив необґрутованим гіпотезам та «ерзац-вірі», які часто намагаються маскуватися під наукові дані. Науковий креаціонізм відкидає також хибну онтологію так званої «теорії еволюції», згідно з якою нижчі форми є підставою для виникання вищих, складних форм, при чому «ускладнення» мало б виникати нізвідки та самі собою.

Додаток: Резолюція Круглого столу та лист до Д. Табачника.

Олена Мокренчук, AlfaPRESS